Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vezmu maminku na sushi. „Proč ta okurka obalená rýží stojí tolik?“

O víkendu přijede na návštěvu do Prahy maminka. To znamená dvě základní věci: uklidit a vybrat místo na oběd. Přičemž to první je asi tak tisíckrát snazší.

Uklidit musím z jednoduchého důvodu – aby neměla chuť uklízet sama. Což bude mít stejně – i kdyby se všechno lesklo. Minule to vypadalo asi takhle.

„Dej mi hadr, umyju ti okna.“

„Nechci. Jsi tu na návštěvě. Naschvál jsem ani nekoupil ten přípravek, co jsi chtěla.“

„Tak to jsi mi zkazil víkend.“

Kdykoliv nemám nic na žehlení, na zašití nebo na vyčištění skvrn, je smutná.

Ještě větší alchymie je však výběr restaurací na oběd či na večeři. Ne že by byla vybíravá, to vůbec. Jenže je to zkrátka maminka. Když jsem ji poprvé vzal do Café Imperial na nejlepší svíčkovou v Praze, otevřela jídelní lístek a vyhrkla: „Ježíšikriste!“ V tu chvíli jsem pochopil, že drahým jídlem dojem neudělám. Asi jí i chutnalo, ale viděl jsem, jak u každého sousta myslí na to, kolik desetikorun právě spolkla. A kolik svíčkových by za to bylo v Děláku v Týništi nad Orlicí.

Jenže když už maminka jednou za čas přijede, chcete pro ni jen to nejlepší. Tak jsme pomalu začali zkoušet cizí kuchyně. Vzal jsem ji tedy příště do mexické restaurace na fajitas. „To ti bude chutnat,“ říkám. Když to přinesli a pozřela první sousto, obrátila se na mě: „Ale jo, takový lečo.“

S řeckou restaurací jsem uspěl – jen jsem ji vylekal tím, že tam podávají hummus. Úplný propadák byl naopak na jiném místě kozí sýr. „To takhle smrdí, vždycky?“ Stejně tak už vím další věci:

-          Že ji neoslní dekorace jídla na talíři. Takové ty šťouchané brambory vymodelované do komínku či proužky balsamica na okraji talíře. 

-           Že vždycky na dotaz číšníka „cappuccino? latte? picollo?“ odpoví překvapenému tázajícímu „turka“.

A stejně se nevzdám. Už jsem ji před víkendem přichystal na to, že existuje něco jako sushi. Vím, že se mě určitě zeptá, proč ta okurka zabalená do rýže stojí tolik. Restauraci dopředu vzkazuju, že se nemusí obtěžovat s nošením hůlek k našemu stolu. Vidlička stačí. Asi ani zázvor a wasabi nebudou třeba.

Ale stejně přijdeme. Chci přece pro maminku jen to nejlepší.

Autor: Martin Moravec | čtvrtek 22.5.2014 8:45 | karma článku: 42,64 | přečteno: 11333x
  • Další články autora

Martin Moravec

Devět měsíců na blogu. A konec. Zpátky do MF DNES

Měl jsem tu tři týdny pauzu. Věděl jsem, co mám napsat, ale nevěděl jsem jak. Bavilo mě to tady a nevěděl jsem, jak říct sbohem. A jestli vlastně mám říct sbohem.

18.9.2014 v 8:45 | Karma: 35,29 | Přečteno: 5039x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Proč bude Petra Kvitová světovou jedničkou

Možná další zápas zvládne zase za padesát minut a soupeřka bude jen koukat zleva doprava, jak kolem ní budou přistávat vítězné rány. A možná to bude jeden z těch dnů, kdy jí naopak budou míče lítat dva metry do autu. I to patří ke kouzlu Petry Kvitové.

28.8.2014 v 8:45 | Karma: 27,41 | Přečteno: 2335x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Jde zvládnout dovolená bez internetu?

"Tady jsou klíče od pokoje, čtvrté patro. Snídaně se podávají od šesti do devíti, bazén je otevřený do osmi večer. Příjemný pobyt. Máte nějaký dotaz?" Ano. Jaké je heslo na WiFi?

21.8.2014 v 13:51 | Karma: 24,79 | Přečteno: 2322x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Zapadající slunce na dlani a další "originální" fotky z dovolené

Chystám se do Toskánska. Určitě zajedu do Pisy a určitě si přivezu jednu z nejhloupějších fotek, které vznikají na prázdninách. Stoupnu si do dostatečné vzdálenosti od šikmé věže, natáhnu směrem k ní ruce a budu se tvářit, že to ještě nikdy nikoho nenapadlo.

14.8.2014 v 8:45 | Karma: 28,66 | Přečteno: 2256x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Látkové kapesníky. Co dál si do života neseme od rodičů?

Když v něčem žijete dvacet let a je vám to nápadně i nenápadně vtloukáno do hlavy, těžko si zvykáte na změnu. Třeba když vám někdo začne do komínku skládat trička jinak než maminka...

31.7.2014 v 8:45 | Karma: 35,14 | Přečteno: 3059x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Mrtvola z prvního okna aneb Ztracen v překladu. Co další blogy?

Sotva jsem našel čas a myšlenky napsat dnešní blog. Z posledních dní mi jde totiž trochu hlava kolem. Může za to můj nový svět. Asi takové věci v něm teď denně poslouchám a na takové otázky musím odpovídat.

24.7.2014 v 8:45 | Karma: 20,76 | Přečteno: 2312x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Rozhovor s Tomášem Poláčkem. Jsi svině fašistická, Martine!

Roky jsme seděli v jedné kanceláři. Já tam nejsem od ledna a on od tohoto týdne. Když jsem skončil já, udělal se mnou on rozhovor do své knížky. Když teď končí on, vracím mu to. A tak dojde řeč na jeho tehdejší dredy, pobyt na záchytce, Vondráčkovou, Paroubka, jeho novou práce, ale i na letadlo, které jen kvůli němu málem přistálo v Pákistánu.

17.7.2014 v 8:45 | Karma: 35,23 | Přečteno: 7182x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

www.sprostaci_z_internetu.cz

Už nevím proč, ale začetl jsem se do diskuzí pod články o mrtvých vojácích v Afghánistánu. Nejen tady. A osvěžil jsem si tím věc, na kterou už jsem málem zapomněl. Že to může být pořádná stoka. Tak třeba: "Patří jim to, žoldákům".

10.7.2014 v 8:45 | Karma: 40,82 | Přečteno: 6504x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Ještě nedávno slzy. Aneb Jak tenistky Lucie a Barbora dospěly

Roky jsem psal o tenise a zůstaly mi z toho dvě kamarádky. Málem proti sobě stanuly v semifinále Wimbledonu. Lucie Šafářová a Barbora Záhlavová-Strýcová.

3.7.2014 v 8:45 | Karma: 36,36 | Přečteno: 3788x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Pojízdná prodejna a v osmdesáti na kole. Moje vzpomínky na babičky

Je to patnáct let, co jsem si došel pro své poslední vysvědčení. Rok co rok to vypadalo stejně: maminka mi do ruky vrazila gerberu, nasliněným kapesníkem utřela šmouhu od kakaa a do druhé ruky jsem vyfasoval průsvitné desky.

26.6.2014 v 8:45 | Karma: 36,35 | Přečteno: 2745x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Pět měsíců bez MF DNES. A prázdniny končí

Trochu mě to překvapilo, ale už je to pět měsíců, co jsem napsal poslední sloupek do Magazínu DNES. Uteklo to neuvěřitelně. Až si říkám, kde jsem dřív bral čas chodit do práce.

19.6.2014 v 8:45 | Karma: 32,23 | Přečteno: 2508x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Duty free lež jako věž, horko v létě a vtipný Pelta

Bylo dost teplo. Začíná fotbalové mistrovství světa. A vydal jsem se na výlet. V souvislosti s tím mě za uplynulý týden zaujaly tři věci.

12.6.2014 v 8:45 | Karma: 33,86 | Přečteno: 2571x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Snad ekaunt stihne dedlajnu. A prodá dost vysavačů

Doufám, že mě v novém džobu někdo rychle obrífuje, nejlíp nějaký ekaunt a asap. Bral bych i schopnou office manažerku. A že budu director, to je snad jasné.

5.6.2014 v 10:16 | Karma: 38,05 | Přečteno: 3388x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

O Berdychově triku a rozchodu Hlaváčkové s Hradeckou

Dnes asi moc čtenářů neposbírám, ale člověk má psát o tom, co ho baví. A u mě je to teď po dva týdny tenis. Těch témat je docela dost.

29.5.2014 v 8:45 | Karma: 28,99 | Přečteno: 2763x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Nejlepší skrýš ze školní jídelny: bramborák do slipů

Udělal jsem své první sushi a sezval kamarády. Už ani nevím proč, ale po chvíli, kdy všichni tvrdili, že jim chutná, zaznělo cosi o rýžovém nákypu. Tím jsme se vrátili do mládí a k jídelnám ve školce.

15.5.2014 v 8:45 | Karma: 30,61 | Přečteno: 3018x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

"Pořádně se oblíkej!" Aneb Když syn dává mamince rady na cesty

Zhruba v době, kdy je zveřejněn tento blog, přijíždí moje maminka do Florencie. V cizině je poprvé beze mě. Než odjela, zavolal jsem jí: "Hlavně mi napiš, až dojedeš. A piš každý den. A máš deku do autobusu, kdyby tam byla zima? A..." A uvědomil jsem si, že jsem přesně jako ona.

8.5.2014 v 8:45 | Karma: 37,01 | Přečteno: 2797x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Čtvrteční sloupek: Vy jste ten, co tam stojí jako vidle v hnoji?

Měl jsem minulý týden štěstí na lidi od rány. A to i na místech, kde bych to úplně nečekal. Naštěstí jsem to ne vždy odnesl sám.

1.5.2014 v 8:45 | Karma: 35,45 | Přečteno: 2850x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Průměrný sex 14 minut a počet partnerek 9. Aneb Kouzlo průzkumů

Mám rád průzkumy o sexu. Člověk se z nich dost dozví a zamyslí se, jak by odpovídal sám. Tento týden byl zveřejněn nový - se spoustou čísel a třeba s tím, že průměrný věk prvního sexu u Čechů poprvé klesl pod 18 let. V takových průzkumech lidi rozhodně říkají pravdu.

24.4.2014 v 8:45 | Karma: 40,57 | Přečteno: 8311x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Proč dělá česká kráva Bů a jinde ve světě Mů?

Dnes nic vážného, žádné téma, které lomcuje světem, společností, češtinou. Vlastně češtinou ano. Seděli jsme u stolu já a kamarádi: Němec, Polák, Slovinec, Američan a Španěl. Skončilo to hádkou - kde kočky líp mňoukají a kozy mečí. Nebo bečí?

17.4.2014 v 8:45 | Karma: 39,27 | Přečteno: 13431x | Diskuse| Ostatní

Martin Moravec

Proč se z dnešních dětí stali polobozi, kterým všechno projde?

Četl jsem tento týden zajímavý návrh: dát kamery do tříd, aby se dalo snáz vyšetřit násilí žáků vůči učitelům. Co dát rovnou i nějaké do domovů, abychom zkontrolovali výchovu?

10.4.2014 v 8:45 | Karma: 48,57 | Přečteno: 31742x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8873x
Novinář - aspoň tak to měl 14 let napsané ve smlouvě s redakcí MF DNES. Začínal tam nedělními službami při druhé fotbalové lize, končil sloupky ve čtvrtečním magazínu, který osm let vedl.

Seznam rubrik