Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

hlavně pozor aby na vás nevlítla Eliška Kaplický ;-D

5 1
možnosti

ale jinak až kterýkoliv cizinec vysloví správně moje jméno, pak možná začnu uvažovat že i já se přizpůsobím ;-D

4 0
možnosti
Foto

Jak správně navíc poukázal pan Beneš, u přechylování mnohdy vzniká problém s tím, které jméno vlastně přechylovat, aby nám nevzniknul např. z čínského či vietnamského jména nějaký patvar. Takže zkrátím-li to - kdyby čeština nepřechylovala, bude se vůči cizím ženským jménům chovat korektněji a uctivěji, nebo-li nebude si bez souhlasu nositelky jména měnit jeho tvar, jak se komu zamane. Za druhé - vyvaruje se nonsensu zmíněného panem Benešem. Za třetí - nebude působit komplikace na úředních dokumentech (např. smlouvy, různá úřední potvrzení, viza apod.). Nikdo mi nikdy nevysvětlil logiku toho, proč Češka, která má v OP nepřechýlené jméno (např. Jana Kirschner) přechýlená být nesmí, kdežto Michelle Obama, která má své jméno zanesené rovněž v americkém ID, přechýlená být musí a navíc ještě špatně podle české gramatiky (už to tady také někdo zmínil). Tímto to pro sebe uzávírám, protože mi je jasné, že se to v Česku bude řešit ještě dalších sto let. Já nepřechyluji a ať si každý trhne nohou ;-D

11 3
možnosti
PR

Pletete si českou občanku a cizí doklad totožnosti.

0 4
možnosti
MB

Takže Číňanka Li Na bude česky znít jak? Li Naová? Nesmysl, v čínštině je příjmnení vždy první. Takže Liová Na? Super

13 0
možnosti

J22a80n 19Č14e92k66a84l

2. 4. 2014 9:56

Já v tom prostě rozdíl cítím. Skloňování a přechylování jsou dle mne dvě různé věci.

6 1
možnosti
VJ

Jsou to dvě různé věci, ale skloňování bez přechylování není dost dobře možné.

3 1
možnosti
KJ

U cizích jmen bych to nechal v originále, i když Obamová je pro mne při čtení srozumitelnější.

Je mi ale zle z "dam", které chtějí takto prznit češtinu. Například v tv je jakási mužatka Svoboda: vypadá jako ženská, ale podle jména je to přeoperovaný chlap.

5 4
možnosti
KJ

aha,, tak z diskuze níže jsem se dočetl správné jméno: pan Smetana.

1 0
možnosti
JZ

Vaše argumentace v pasáži o tom, že jméno měníme už tím, že jej skloňujeme, mi přijde trochu přitažená za vlasy. Myslím, že nelze slučovat pádovou koncovku a slovotvornou příponu, kterou je právě ono -ová, jež čeština připojuje k původnímu jménu. Řekneme-li "s Richardem Williamsem", nikomu tím jméno neměníme, jen ho skloňujeme, ohýbáme, používáme v daném kontextu češtiny. Řekneme-li "se Serenou Williamsovou", pak podle mě skloňujeme pozměněné jméno, protože žádná osoba jménem Serena Williamsová kromě mluvnického systému češtiny prostě neexistuje.

Ano, přechylování je tradiční, češtině vlastní a přechýlený tvar zní mnohy líp než ten původní. Ale je to změna jména a já naprosto chápu i argumenty proti.

15 3
možnosti
MS

Přechylování je dobrým důkazem otrockého myšlení Čechů.

Vše musí být přesně určeno. Platí jedna věc a ty se vynucuje pod sankcí. Nepřeklopí-li v ČT komentátor, jde na dlažbu.

Ve většině zemí nemají žádné Výzkumné ústavy pro jazyky, jelikož se v nich mluví tolika jazyky, že nic takového nepotřebují. V Čechách je gramatika dogma. Je samozřejmě dobré, když jí někdo umí, ale v jiných zemích je to jenom pouze ukazatel úrovně vzdělání příslušného člověka. V Čechách jsou někteří pro přechylování, někteří proti němu. Tak ať si každý používá to, co se mu líbí, co mu vyhovuje. Když komentátoři v ČT jenom přechylují, diskriminují vlastně ty, kterým přechylování vadí.

Svoboda přináší přirozené používání čehokoliv a časem se vždycky ukáže, co lidem vyhovuje a do jaké míry.

4 8
možnosti
KM

No já nevim... Jednou se jmenuje Obama, tak by se asi dost divila, kdyby jí tu říkali paní Obamová. Stejně jako bych se asi já divila, kdyby mi v cizině říkali Miler, když je moje přijímení Milerová. Přechýlení nepřechýlení.

6 3
možnosti
Foto

Správně česky je Obamová.....s úctou vaše Emma Smetana.;-D

4 3
možnosti
Foto

když už přechylovat, tak Obamaová, protože její manžel není Obam, ale Obama... je tak? Jinak jsem proti přechylování, je to děs běs :-)

10 7
možnosti
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 8873x
Novinář - aspoň tak to měl 14 let napsané ve smlouvě s redakcí MF DNES. Začínal tam nedělními službami při druhé fotbalové lize, končil sloupky ve čtvrtečním magazínu, který osm let vedl.

Seznam rubrik